پایا

Search

سرمایه‌گذاری در پایا؛ نویدبخش تامین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد

سرمایه‌گذاری در پایا؛ نویدبخش تامین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد

سرمایه‌گذاری در پایا؛ نویدبخش تامین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد

معدن۲۴ – در شرایطی که صنعت فولاد کشور با توجه به چشم‌انداز ۵۵ میلیون تن در سال با کمبود سنگ آهن رو‌به‌رو است، اما امید می‌رود با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شرکت پایا، مواد اولیه مورد نیاز تولید در زنجیره فولاد تامین شود.

به گزارش معدن۲۴، میزان ذخایر سنگ‌آهن جهان، حدود ۱۸۰ میلیارد تن تخمین زده می‌شود و ایران با سهم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تنی، حدود ۱.۵ درصد از ذخایر سنگ‌آهن جهان را در اختیار دارد.
طبق آمار منتشر شده توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، میزان استخراج سنگ‌آهن خام جهان در سال گذشته میلادی، حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن با آهن محتوی یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تن بوده که حاکی از عیار متوسط ۶۰.۵ درصدی است.
در این سال، ایران با استخراج بیش از ۷۸ میلیون تن سنگ‌آهن با عیار متوسط ۶۵.۳ که بالاتر از میانگین عیار جهانی است، در رده هشتم برترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان قرار گرفت.
شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین (۱۲ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۴۷ تن)، معدنی و صنعتی چادرملو (۹ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۹۰۶ تن)، معدنی و صنعتی گل‌گهر (۹ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۸ تن) و معدنی و صنعتی صبانور (سه میلیون و ۵۲۴ هزار و ۸۰۶ تن) سنگ‌آهن در سال گذشته استخراج کردند و در نتیجه سهم ۴۴٫۷ درصدی از استخراج سنگ‌آهن کشور به شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در آن‌ها سهم قابل توجهی دارد، تعلق گرفت.

** نقش انکارناپذیر «ومعادن» در حوزه اکتشاف و تامین مواد اولیه زنجیره فولاد
برپایه این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حالی به یکی از برترین هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور تبدیل شده که سرلوحه فعالیت‌های خود را توسعه اکتشاف و در ادامه استخراج و فرآوری مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن قرار داده است.
با وجود اهمیت اکتشاف، متاسفانه توجه چندانی به این مهم در کشور ما نشده و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نیز در این حوزه طی سالیان اخیر انجام نشده است؛ در حالی که اساسی‌ترین بخش در معدن‌کاری، اکتشاف است و در اکثر کشورهای برتر معدنی جهان همچون کانادا و استرالیا، توسط دولت و با تخصیص بودجه‌ای جداگانه و به‌کارگیری به‌روزترین تجهیزات و دستگاه‌ها انجام می‌شود، اما در کشور ما نه تنها اقدامات چندانی توسط دولت در این بخش انجام نشده و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه بخش عمده‌ای از اکتشافات توسط بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های معدنی و فلزی در حال است.

** پایا با چه هدفی تاسیس شد؟
در همین راستا، «ومعادن» که اکتشاف را یکی از رسالت‌های اصلی خود می‌داند، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌هایی همچون یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه، اکتشاف تجلی صبا و مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا کرده است تا علاوه بر توسعه اکتشافات در شرکت‌های زیرمجموعه خود، سایر هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور را نیز ترغیب به راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی در حوره اکتشاف کند.
شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ «ومعادن» است که با هدف تجمیع سرمایه‌ها و دستیابی به امکان اجرای حفاری‌های عمیق و بهره‌مندی از فناوری‌های روز برای اکتشاف ذخایر سنگ آهن و تامین مواد اولیه، توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ماهان سپاهان، سرمایه‌گذاری صدر تامین، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر، ذوب آهن اصفهان و معدنی و صنعتی صبانور راه‌اندازی شده و «ومعادن»، ۸٫۳ درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

** وقتی دستاوردهای کنسرسیوم پایا به ثمر می‌نشیند
بر اساس این گزارش، پایا یک کنسرسیوم اکتشافی است که اواخر دهه ۹۰ با این هدف که محدوده‌ای به ابعاد ۶۰ هزار کیلومتر مربع بدون مزایده را از دولت دریافت کند، تشکیل شد.
در حقیقت، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در راستای توسعه اکتشافات خود به عنوان مهم‌ترین بخش در معدن‌کاری روز جهان، اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی سه شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات، اکتشاف تجلی صبا و مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا کرد.
سرمایه‌گذاران کنسرسیوم پایا را شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ماهان سپاهان، سرمایه‌گذاری صدر تامین، گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر، ذوب آهن اصفهان و معدنی و صنعتی صبانور تشکیل می‌دهند.
کنسرسیوم پایا با هدف تجمیع سرمایه‌ها و دستیابی به امکان اجرای حفاری‌های عمیق و بهره‌مندی از فناوری‌های روز برای اکتشاف ذخایر سنگ آهن و تامین مواد اولیه شرکت‌های یادشده تشکیل شده است. این شرکت‌ها همگی در تولید محصولات زنجیره فولاد فعالیت دارند.

** آغاز فعالیت‌های اکتشافی در پایا
شرکت‌های یاد شده ابتدا با مجموع سرمایه ۶۰ میلیارد تومان به این پروژه وارد شدند و همگی سهمی برابر داشتند؛ این سرمایه حدود ۶ ماه پیش به ۵۶۴ میلیارد تومان افزایش یافت و مصوب شد تا پایان مهر ماه سال جاری به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رشد یابد.
به اعتقاد کارشناسان، با این حجم از سرمایه‌گذاری، دستاوردهای اکتشافی این شرکت افزایش خواهد یافت و مواد اولیه مورد نیاز تولید در زنجیره فولاد تامین خواهد شد، آن هم در شرایطی که صنعت فولاد کشور با توجه به چشم‌انداز ۵۵ میلیون تن در سال با کمبود سنگ آهن رو‌به‌رو است.

منبع:https://madanbidar.ir/

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.