پایا

Search

دکتر اردشیر سعدمحمدی در سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس

دکتر اردشیر سعدمحمدی در سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس

دکتر اردشیر سعدمحمدی در سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس

دکتر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سومین کنفرانس تخصصی استیل‌پرایس با عنوان اکتشاف ذخیره معدنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها گفت: استاندارد ذخایر کشور هنوز مورد تایید استانداردهای بین‌المللی نیست.

دکتر سعد محمدی|شرکت منابع معدنی پایا

به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش،

سعدمحمدی در سومین کنفرانس استیل پرایس با موضوع “اکتشافات ذخایر معدنی، فرصت‌ها و چالش‌ها” اعلام کرد: ضرورت توسعه متوازن در تمام حوزه‌های آموزش دانشگاهی، اکتشاف و استخراج در کشور احساس می‌شود. سیلابس درسی دانشگاهی نیازمند اصلاح و تغییر است.
به‌طور مثال واحدی مانند طراحی اکتشاف در گرایش‌های اکتشاف و استخراج معدن وجود ندارد، هم‌چنین فارغ‌التحصیلان رشته معدن برای کارهای عملی مانند استفاده از تجهیزات، ماشین‌آلات معدنی و حتی ماشین‌آلات قدیمی، آموزش ندیده‌اند.

وی افزود: روش‌های اکتشافی مورد استفاده در کشور، قدمت بیش از ۵۰ ساله در دنیا دارد و از مدل‌های ریاضی با درصد خطای کمتر که امروزه در اکتشاف ذخایر دنیا استفاده می‌شود، در ایران ناشناخته است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات گفت:

در آمریکا تا سال ۲۰۲۰، ۲۰ میلیون کیلومتر مربع، در استرالیا ۱۸/۵ میلیون کیلومتر مترمربع اکتشاف خطی انجام شده است درحالی‌که در ایران ۱/۹ میلیون کیلومتر مربع اکتشاف صورت گرفته است.

محدوده‌های معدنی کشور به صورت مکتوب و مدون کدگذاری نشده و با مدل‌های ارزش‌گذاری بین‌المللی فاصله دارد. باید به بخش خصوصی فرصت‌های حرفه‌ای، شفاف و قابل کنترل اعطا شود.

درحال حاضر در دنیا سرمایه‌گذاری ۴ تریلیارد دلاری برای توسعه زیرساخت‌ها انجام می‌شود. تجارت یک علم و استراتژی بلندمدت است که نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

سعدمحمدی گفت:

هنوز کشور ما در اکتشاف از سیستم قدیمی ۱۰۰ سال روسی استفاده می‌کند و عملا تمایلی برای استفاده از روش‌های پیشرفته دنیا ندارد در حالی‌که در صورت استفاده از روش‌های علمی دنیا هزینه اکتشاف به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

مدیرعامل ومعادن: امروز ۴میلیون تن ظرفیت کک در کشور داریم، درحالی‌که ۱/۵ میلیون تن زغال تولید می‌شود، این بدان معنا است که همه شرکت‌ها زیرظرفیت کار کرده و باعث می‌شود هزینه‌ها به‌طور سرسام آوری افزایش و سودآوری کم شود.

وی در پایان افزود:”بازیافت” امروزه به صورت جدی در دنیا مورد بحث و برنامه‌ریزی قرار گرفته است. شرکت‌های دانش‌بنیان باید بر خلق ارزش و متحول کردن روش‌های سنتی متمرکز باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.